Napísali o nás: Slovensku chýbajú startupové jednorožce

February 7, 2023
November 13, 2022
|
Eduard Gers
|
3
Minutes
Zatiaľ tu nevyrástla ani jedna začínajúcu spoločnosť, ktorej hodnota by dosiahla miliardu dolárov. Takýchto spoločností je na svete už viac ako tisíc.

Slovensko v súčasnosti výrazne zaostáva za globálnou špičkou i európskymi susedmi nielen z pohľadu digitalizácie, ale aj v rámci startupovej kultúry. Naša krajina nemá doposiaľ ani jedného startupového „jednorožca“, teda začínajúcu spoločnosť, ktorej hodnota by dosiahla 1 miliardu dolárov.

Takýchto spoločností je na svete už viac ako tisíc. Svojho „jednorožca“ má už aj Česko či Ukrajina, nehovoriac o Veľkej Británii a Nemecku, kde sa dá počet takýchto startupov počítať na desiatky.

Podľa spoločnosti Enehano je problémom slovenských začínajúcich spoločností to, že naplno nevyužívajú všetky dostupné firemné digitálne nástroje, vrátane CRM. Tento podnikový softvér využíva na Slovensku len niečo vyše 20 % veľkých podnikov a aj pre menšie firmy je často veľkou neznámou, hoci im môže pomôcť rásť.

Rastu bránia chýbajúce technológie

Založiť a rozbehnúť technologickú firmu býva náročné. Kým vo svete spoločnosti vďaka digitalizácii napredujú raketovou rýchlosťou a startupových „jednorožcov“ s hodnotou miliardy dolárov pribúda, na Slovensko tieto bájne zvieratá s rohom zatiaľ symbolicky nepricválali.

Chuť a ochota zahraničných investorov vložiť do začínajúcich firiem peniaze – na rozdiel od Česka či Ukrajiny – stále neprichádza. Hoci nádejných a dynamicky rastúcich spoločností, ktorých hodnota dosiahla miliardu dolárov, je vo svete dnes vyše 1000, pre tunajšiu scénu sú zatiaľ stále len zbožným želaním.

Problémom však nie sú výlučne finančné a personálne limity či strach z rizikového, no potenciálne výnosného biznisu. Častými prekážkami, spomaľujúcimi rast začínajúcich firiem, sú podľa spoločnosti Enehano nielen nevhodne nastavené procesy, ale aj neznalosť možností dnešných moderných technológií najmä v oblasti marketingu, predaja či starostlivosti o zákazníkov.

„Cloud dnes využívajú predovšetkým startupy, ktorým umožňuje veľmi rýchlo pretaviť zaujímavú myšlienku do praktického využitia. Veľkou výzvou však býva následne samotný predaj produktu či služby. Okrem obmedzených možností financovania majú slovenské startupy vo všeobecnosti často problém s presadením sa na trhu,“

hovorí Eduard Gers, odborník na digitalizáciu zo spoločnosti Enehano.

„Dnes pritom existujú softvérové riešenia, ktoré sú opäť postavené na báze cloudových služieb(Software-as-a-Service) a dokážu výrazne uľahčiť, zefektívniť a zautomatizovať procesy súvisiace s akoukoľvek interakciou so zákazníkom. Je dôležité si uvedomiť, že oblasti ako marketing, predaj a zákaznícka starostlivosť sú navzájom prepojené a je potrebné na to myslieť pri nasadzovaní akéhokoľvek SW nástroja,“

dodáva.

Podnikové CRM nepatrí len do korporácií

Odborník na digitalizáciu vidí budúcnosť začínajúcich slovenských firiem, ktoré majú potenciál prekonať domáci šedý priemer, aj v CRM riešeniach. Na trhu je veľká škála aplikácií od rôznych dodávateľov, pričom jeden z najväčších, poskytujúcich aj free platformy, je napríklad Salesforce, ktorý od začiatku svojho podnikania ponúka svoje riešenia výlučne v cloude.

„Začínajúce firmy často robia chybu, keď predpokladajú, že všetko zvládnu s podporou Excelu. Domnievajú sa, že CRM je nástroj pre stredné alebo veľké podniky. To však nie je pravda. CRM má neuveriteľnú hodnotu aj pre malé začínajúce podniky, ktoré sú obmedzené zdrojmi,“

upozorňuje E. Gers.

Zverejnené: Target news

Zaujali vás naše služby?

Kontaktujte nás
Thanks for your email! We’ll get back to you ASAP.
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Nejnovější článek