Digital Transformation Summit

Digital Transformation Summit

3 systémy, ktoré zmenili riadenie obchodu vo výrobnej firme

3 systémy, ktoré zmenili riadenie obchodu vo výrobnej firme

U. S. Steel Košice je najväčším integrovaným výrobcom ocele v strednej Európe a ročne vyprodukuje viac než 4 milióny ton ocele. Aj takto výkonný priemyselný gigant však čelil výzve: rozhodovanie postavené na intuícii, roztrieštené systémy a chýbajúci prehľad o zákazníkoch. Vedenie sa preto rozhodlo pre zásadný krok – vybudovať moderné digitálne jadro, ktoré umožní riadiť obchod aj výrobu efektívne a na základe dát. Kľúčovú rolu zohrali tri strategicky zvolené systémy, ktoré spoločne tvoria chrbticu novej digitálnej architektúry. Prečítajte si, ako U. S. Steel Košice pristupuje k digitálnej transformácii postavenej na Salesforce, SAP a PSI.

Roztrieštené systémy a chýbajúce CRM

Rovnako ako v mnohých veľkých výrobných firmách, aj v USS bola východisková situácia zložitá. Systémy medzi sebou nekomunikovali, každý pracoval s inými údajmi a úplne chýbal prehľad o zákazníckej histórii.

Pred zavedením Salesforce a SAP firma využívala vlastné legacy systémy ako AS400, Oracle Forms a Reports. CRM systém neexistoval vôbec.

„Obchodníci si poznámky písali na papier. Keď niekto odišiel, zákaznícky kontext zmizol s ním,“ spomína Ľuboš Sova, Key Manager Digital Office U.S.Steelu.

Roztrieštenosť systémov znemožňovala strategické riadenie aj kvalitnú zákaznícku starostlivosť. Prvým krokom preto bolo vytvorenie integrovaného dátového skladu. Zásadná zmena však prišla až s rozhodnutím zaviesť Salesforce ako jednotnú platformu na riadenie obchodu.

Salesforce ako jednotný zdroj pravdy

Salesforce sa stal centrálnym nástrojom na správu obchodných príležitostí, forecasting a reporting. Dáta z rôznych systémov sa podarilo zjednotiť bez duplicít. Salesforce je prepojený s ERP SAP, plánovaním výroby PSI a ďalšími systémami. Celý obchodný proces začína práve v Salesforce. Od identifikácie príležitosti cez kalkuláciu až po odovzdanie zákazky do výroby.

Ako hovorí riaditeľ OTC, Tomáš Žatkovič, „vďaka jednotnej platforme máme konečne prehľad o jednotlivých zákazníkoch.“

Digitalizácia s presahom a udržateľným základom

Salesforce aktuálne využíva približne 80 používateľov z obchodného oddelenia a nadväzujúcich tímov.

Prvé funkcionality Salesforce boli spustené už po niekoľkých mesiacoch od začiatku projektu. Digitalizácia však pokračuje ďalej. Firma plánuje napríklad rozšírenie využitia Salesforce o správu životného cyklu zmlúv (Contract Lifecycle Management) a ďalšie kľúčové oblasti core biznisu.

Veľkým prínosom je aj spolupráca s centrálou v USA. Tá síce používa iný modul (Sales Cloud), zatiaľ čo slovenský tím pracuje so Salesforce Manufacturing Cloudom, ale know-how aj overené postupy si obe strany pravidelne zdieľajú.

Tri kľúčové systémy digitálnej transformácie

Chrbticu digitálnej architektúry firmy tvoria tri kľúčové systémy. Ich prepojenie umožňuje vyššiu presnosť dát, automatizáciu a otvorené dvere pre budúce využitie AI a prediktívnej analytiky.

  1. Salesforce – CRM platforma a kľúčové digitálne jadro
    – Modul Manufacturing Cloud
    – Riadenie obchodných príležitostí, forecasting, kvóty, obchodné dohody, plánovanie kontraktov
    – Prepojený s ERP aj plánovaním výroby
    – Obchodný proces začína práve tu

  2. SAP – nový ERP systém, ktorý nahradil legacy riešenia (AS400, Oracle Forms a Reports)
    – Riadi back-office procesy: plánovanie výroby, riadenie zásob, logistiku a financie
    – Aktuálne prebieha prechod do novej fázy ERP

  3. PSI – nástroj na plánovanie výroby
    – Zabezpečuje plánovanie a optimalizáciu výrobných kapacít
    – Kľúčová súčasť prepojenej architektúry

Salesforce nielen ako CRM

Salesforce dnes v U. S. Steel Košice funguje nielen ako CRM, ale ako plnohodnotný digitálny ekosystém.

„Salesforce nám pomáha  zvyšovať kvalitu, zdieľať know-how a rozhodovať sa na základe faktov. A práve to je podľa nás budúcnosť výrobných firiem, “ dodáva Tomáš Žatkovič.


Zaujíma vás, čo bola najnáročnejšia časť pri implementácii Salesforce alebo ako vyzerala spolupráca s používateľmi v praxi?


Pozrite si celý rozhovor z Digital Transformation Summitu 2025.

Odkaz na videozáznam