Digitálna transformácia je v dnešnom svete biznisu veľkým pojmom a každý si pod ním predstaví niečo iné. Lukáš Cingr, Head of Customer & Digital Advisory v spoločnosti KPMG, na konferencii Digital Transformation Summit (DTS) 2023 hovoril o tom, aké ponaučenia si vziať od firiem, ktoré si už digitalizáciou prešli, a uviedol 5 tipov, ako digitalizáciu maximálne využiť vo svoj prospech.
Firmy stále viac investujú do digitálnej transformácie. Napriek tomu však podľa prieskumov až 70 – 95 % transformačných aktivít vo firmách nenaplní pôvodnú predstavu a neprinesie želané výsledky. Lukáš vo svojej prezentácii predstavil niekoľko príčin, prečo to tak je.
Neúspech transformácie môže mať niekoľko príčin, ktoré môžeme rozdeliť do troch kategórií. Prvou je nejasná alebo neexistujúca vízia a ciele. Ak senior manažéri nechápu transformáciu rovnako, komunikujú nejednotne aj smerom nadol, a to je problém. Vždy si preto ujasnite spoločnú víziu a stanovte konkrétne a reálne ciele transformácie.
Zmeny tiež môže brzdiť exekutíva, teda nedostatočné či nesystematické riadenie procesu v rámci spoločnosti.
Až 38 % dôvodov, prečo transformácia zlyháva, tvorí nedostatočná pripravenosť a kultúra. Pri transformácii by firma mala investovať do prechodu zamestnancov na nové role – bez toho totiž nemôžeme pracovať s rovnakými ľuďmi a očakávať iné výsledky.
Digitalizácia je jednoduchá, keď sa nekomplikuje
Lukáš pokračoval príkladmi z praxe – Nokia sa v minulosti zamerala na vývoj hardvéru a ignorovala inovácie. Výsledok? Dnes Nokiu vnímame ako „pekné retro“ a stala sa príkladom firmy, ktorá nepochopila potreby klienta a zaspala dobu.
Opačným prípadom je IKEA – notoricky známa ako offlinová spoločnosť, až kým pred štyrmi rokmi nenajala CIO z Googlu. Tomu sa podarilo zmeniť mindset zamestnancov a firma začala počúvať potreby klientov. Klient si dnes môže produkty vyskúšať v predajni a objednať si ich online. Vďaka tomu dnes IKEA zaznamenáva 30 % predajov online oproti 7 % spred pár rokov, aj keď historicky bola extrémne nedigitálna.
S účastníkmi DTS sa Lukáš podelil aj o päť metód, ako vyťažiť maximum z digitalizácie.
1. Víziu a ciele založte na klientovi
Väčšina firiem transformuje, aby zlepšili zákaznícku skúsenosť. Napriek tomu až 67 % firiem bohužiaľ nedokáže pretaviť teoretickú stratégiu „zákazník je pán“ do DNA celej organizácie. Môžeme si to predstaviť ako továreň, kde zamestnanci tvrdo „makajú“, vyrobia krásne auto, ale dajú volant na opačnú stranu, takže zákazník si ho nekúpi.
Aké kroky teda podniknúť, ak sa chcete zamerať na zákazníka? Dobre si opíšte ciele, výsledky a vízie. Nestačí si povedať, že budete pro-zákaznícky orientovaní. Položte si konkrétne otázky: V akom zmysle chcete byť pro-zákaznícky, čo to pre nás znamená? Komu a čo predávate? Ako zabezpečiť, že sa zákazník vráti?
2. Dolaďte budúcu architektúru ešte pred začiatkom
Lukáš ako príklad uviedol štátnu web stránku, ktorá v USA mala slúžiť na registráciu záujemcov o zdravotnú starostlivosť. Do webu sa investovalo 840 miliónov dolárov a zapojilo sa 30 dodávateľských firiem. No bez koordinácie a jasne rozdelených úloh web skončil fiaskom. Systém neustále padal a zaregistrovať sa podarilo približne 1 % záujemcov. Aj tak to môže dopadnúť, keď sa podcení integračná architektúra.
Ako sa takýmto problémom vyhnúť? V prvom rade sa držte jedného architektonického obrázka na všetkých úrovniach. Nezamerajte sa na jednu konkrétnu oblasť firmy, pokryte všetky oddelenia zasiahnuté zmenami – IT, biznis, prevádzka, a pod. Tak sa vyhnete tomu, že po pol roku prídete na to, že celý projekt budete musieť prekopať.
3. Znižujte komplexnosť a vyhýbajte sa vývoju
Úprimne si odpovedzte na otázku: Majú všetky vaše procesy a aplikácie vo firme pridanú hodnotu? Potrebujete naozaj všetky procesy alebo môžete niektoré zrušiť či skrátiť? Nezabudnite sa pri tom opierať o dáta.
Komplexnosť môžete znížiť aj vďaka už hotovým riešeniam. Ako vraví Lukáš Cingr, 70 % nových firemných aplikácií bude v roku 2025 postavených na low-code a no-code technológiách. Nemusíte začínať na zelenej lúke a mesiace tráviť vývojom nástrojov, ktoré už existujú.
4. Nerobte nič bez dát
Až 58 % firiem sa nedokáže orientovať v strategických krokoch na základe dát. Dáta sú pritom kľúčové. Stačí sa pozrieť na Amazon, ktorý začal predajom kníh, no dnes už o nás možno vie viac, ako my sami. Dáta sú zdrojom zisku a výnosov, berte ich teda vážne.
V praxi to môže vyzerať napríklad tak, že si vytvoríte jednotné úložisko údajov alebo aspoň správne prepojíte systémy, ktoré dáta využívajú. Nemalo by sa napríklad stávať, že v CRM nie sú správne informácie z digitálnych kanálov.
5. Riaďte nadšenie vo firme
Ak chcete čo najlepšie angažovať a zapojiť zamestnancov, zapracujte na celkovom employee experience a založte vzťah so zamestnancami na dvojsmernej komunikácii a partnerstve. Zároveň vždy pomôže, keď skupinka nadšencov digitalizácie „propaguje“ zmeny u kolegov.
Dobrým príkladom je v tomto smere Česká spořitelna, kde sa interná skupinka ambasádorov stretáva s kolegami a šíri myšlienky digitalizácie.
V závere prednášky Lukáš Cingr odpovedal na otázky z publika.
Ako uskutočňujete digitalizáciu v KPMG?
„Sme veľká firma, no nie sme celkom globálni. Máme lokálne pobočky a každá z nich má vlastné IT. Aktuálne sa na lokálnej úrovni púšťame do zbavovania sa procesov, ktoré nemajú pridanú hodnotu. Zbavujeme sa všetkého, čo sa dá, v prospech no-code a low-code.“
Je možné nový startup postaviť úplne digitálne, „bez papierov“?
„Ja verím, že áno. Záleží, v akom sektore firma pôsobí. V niektorých odvetviach legislatíva prikazuje, že určité dokumenty musíte archivovať, napr. v bankovníctve. Iné sektory si to nevyžadujú. Existujú dokonca aj rôzne platformy a predpripravené šablóny digitálnych firiem. Ak sa ale chcete odlíšiť a bojovať s konkurenciou, tak by som túto stratégiu z dlhodobého hľadiska neodporúčal.“
Lukáš, ďakujeme za podnetné tipy a tešíme sa na ďalšiu prednášku!
Pokiaľ vás článok zaujal, vypočujte si celý videozáznam z konferencie.