Digital Transformation Summit

Digital Transformation Summit

Design Thinking: Od myšlienky k otestovanému prototypu za 5 dní

Design Thinking: Od myšlienky k otestovanému prototypu za 5 dní

Neviete, ako by vo vašej organizácii mohla fungovať nová technológia, o ktorej uvažujete? Potrebujete inovovať už existujúce riešenie? Implementácia nového softvéru často znamená mesiace až roky plánovania a vývoja. Obrovským sklamaním môže byť zistenie, že sme nasadili funkčný softvér, ktorý ale používatelia nechcú alebo nepotrebujú. Našťastie existujú spôsoby, ako sa tomu vyvarovať. A nemusí to trvať dlhé mesiace. V rámci dní vám k získaniu istoty môže pomôcť Design Thinking.

Čo je to Design Thinking?

 

Design Thinking je inovatívna metóda na riešenie problémov, ktorá stavia človeka (zákazníka či používateľa) do centra diania. Na rozdiel od tradičných prístupov, ktoré sa často viac zameriavajú na technologické a procesné aspekty, sa Design Thinking sústreďuje na pochopenie skutočných potrieb používateľov a vytvorenie praktického, priateľského riešenia.

Kvalitnejší dizajn a lepšia adopcia používateľmi nie sú jedinými benefitmi. Vďaka tejto metóde môžete rýchlejšie získať zhodu medzi kľúčovými ľuďmi v organizácii, redukovať protichodné požiadavky a odhaliť slepé cesty ešte pred zahájením vývoja.

Ako na to?

 

Design Thinking je predovšetkým o mindsete. Ide o prístup k riešeniu problémov, nie o pevne dané šablóny a postupy. Ak sa pri hľadaní riešenia budete sami seba pýtať „Čo presne našich používateľov trápi? Čo od nášho riešenia potrebujú?“, idete na to správne. Ak sa nebudete báť zlyhania, budete skúšať rôzne postupy a stavať na spoločnej spolupráci, potom už základné princípy Design Thinkingu aplikujete.

Účel svätí prostriedky. Keď budete ctiť základné princípy tejto metódy, žiadny nástroj ani technika nemusia byť zlé. Niekedy vám môžu pomôcť štandardnejšie workshopy s „how might we“ statementy a customer journeys, niekedy bude potrebné byť veľmi kreatívny so storyboardmi. Pri riešení komplexnejších problémov môže byť ideálny design sprint. Paleta nástrojov a techník je obrovská.

Otestovaný prototyp za 5 dní

 

Design Sprint je obľúbená technika, ktorá vám počas piatich dní umožní prejsť od identifikácie problému, k vymysleniu riešenia, až po vytvorenie prototypu a jeho otestovanie.

V priebehu Design Sprintu sa tím zúčastní série workshopov, v ktorých sa používajú čiastkové nástroje Design Thinkingu tak, aby sa v čo najrýchlejšom čase dostali k cieľu. Technika je ideálna na riešenie komplexnejších problémov, keď je potrebné v rýchlom čase nájsť zhodu medzi tímom, navrhnúť optimálne riešenie a validovať ho s koncovými zákazníkmi / používateľmi.

Kedy je vhodné popremýšľať o Design Thinkingu?

 

Jednoducho: vždy. Aspoň z časti. Prevziať si totiž niektoré z princípov, ako napríklad premýšľať vždy o koncovom zákazníkovi / používateľovi, alebo brať včasné zlyhanie ako cenné ponaučenie, môže byť užitočné pri každom projekte. Využitie konkrétnych techník, či priamo intenzívneho Design Sprintu, ale záleží na konkrétnej situácii, v ktorej sa nachádzate.

Obecne možno povedať, že Design Thinking vám dokáže pomôcť, keď:

  1. Potrebujete rýchlo overiť novú myšlenku, napr. na nový produkt, službu alebo proces, ale nie ste si istí jej prínosom a ako ju konkrétne previesť na riešenie.


    Situácia: Obchodný manažér prichádza s myšlienkou začať ponúkať novú službu a zamerať sa na nový segment zákazníkov, ktorému doteraz firma nemala čo ponúknuť. Vidina nového revenue streamu sa zapáči managementu, ale je nevyhnutné myšlienku podložiť číslami a zostaviť business case. Súčasťou tohoto procesu by mal byť aj odhad nákladov na IT. K realizácii bude pravdepodobne potrebné upraviť súčasné CRM, internú databázu produktov, začať zbierať nové leady a vykonať rad ďalších krokov. Ideálnym postupom je prepojiť obchod, marketing a IT a metódami Design Thinkingu dospieť k rýchlemu a efektívnemu návrhu riešenia, aby sa nová služba mohla pilotovať už v nasledujúcom kvartáli.

  2. Riešite zložité problémy naprieč viacerými tímami v organizácii a potrebujete nájsť spoločnú cestu. 

    Situácia: Klient rieši projekt, ktorý ovplyvňuje veľkú časť organizácie. Pre niekoľko vedúcich oddelení to bude znamenať zmenu vo fungovaní. Na spoločných schôdzach všetkých stakeholderov sa však nedarí projekt posúvať ďalej. Všetci majú otázky, obavy alebo s navrhovanými zmenami rovno nesúhlasia. Je potrebné vybraných stakeholderov viac zapojiť do procesu dizajnu a nájsť spoločnú víziu pre konečné riešenie. 

  3. Pripravujete nový projekt / časť projektu a potrebujete sa zorientovať vo veľkosti danej problematiky, možných smeroch riešenia a s tým súvisiacich kapacitách.

    Situácia: U klienta už rok beží projekt na plné obrátky a jedno oddelenie má k dispozícii nové CRM riešenie. V nasledujúcej fáze projektu sa má pripojiť ďalšie oddelenie, ktoré vedie iný stakeholder, a vieme, že toto oddelenie funguje odlišným spôsobom a má rozdielne potreby. Je nutné čo najrýchlejšie odhaliť podobnosti a rozdiely medzi potrebami týchto oddelení, porovnať ich so súčasným technickým riešením a odhadnúť, ako náročná táto fáza projektu bude.

  4. Potrebujete inovovať už existujúce riešenie. Môže byť ťažké oprostiť sa od súčasného riešenia a prísť s novými, inovatívnymi nápadmi, najmä keď používate štandardné postupy. Nástroje Design Thinkingu vám môžu pomôcť ku kreatívnemu „reštartu“.

    Situácia: Takmer celá firma je zvyknutá používať CRM, s ktorým funguje už dlhé roky. Používatelia i manažéri neustále prichádzajú s novými nápadmi a požiadavkami, ako systém rozvíjať a pomáhať tak biznisu. Systém sa však stáva čoraz komplikovanejším a používatelia sú z nového rozvoja skôr frustrovaní než nadšení. Školenie nováčikov sa stáva nočnou morou a trvá týždne, kým sa v systéme poriadne zorientujú. Je na čase sa na ďalší rozvoj pozrieť inou optikou. Neriešiť to, ako „nalepiť“ na súčasné zložité riešenie ďalšie, ale vrátiť sa k skutočným potrebám používateľov a zamyslieť sa, či neexistuje výrazne jednoduhšie dizajnové riešenie. Také, ktoré bude jednoduché, umožní v budúcnosti ďalší rozvoj a zároveň bude splňať potreby používateľov.

  5. Nie ste si istí, či by vo vašej organizácii mohla fungovať nová technológia, o ktorej uvažujete? Pomocou Design Thinkingu môžete rýchlo dospieť k prototypu a otestovať to, či bude daná technológia tou správnou pre vás.

    Situácia: Súčasné CRM riešenie, ktoré klient používa už niekoľko rokov, sa stalo zastaraným a nespĺňa potreby vyvíjajúceho sa biznisu. Klient navyše nevidí budúcnosť v danej technológii. Je teda rozhodnuté, že dôjde k výmene, a po prieskume bol vybraný favorit. Demo, ktoré dodávateľ poskytuje, je však až príliš všeobecné, a je náročné si predstaviť, ako bude CRM fungovať priamo v danej spoločnosti. Je potrebné odhaliť potreby, vybrať 1–2 kľúčové oblasti a pre ne pripraviť prototyp, ktorý každému lepšie priblíži, ako by implementácia mohla vyzerať.

Vyššie uvedené situácie, rovnako ako akékoľvek ďalšie, sa dajú s pomocou Design Thinkingu riešiť rôznymi spôsobmi. Ne vždy je nutné blokovať celý týždeň pre Design Sprint; niekedy môže byť najefektívnejšie usporiadať 1–2 workshopy a využiť iba vybrané nástroje, ktoré Design Thinking ponúka.

 

Kováčova kobyla nechodí bosá

 

V Enehane máme školený tím facilitátorov a konzultantov, ktorí techniky a nástroje Design Thinkingu pravidelne využívajú u našich klientov.

Nezáleží na tom, či ide o použitie jednotlivých nástrojov počas workshopov alebo o prípravu Design Sprintu pre 10 ľudí na novú strategickú iniciatívu. Vždy vymyslíme a pripravíme aktivity na mieru tak, aby sme dosiahli stanovené ciele čo najefektívnejšie.

Design Thinking workshopy využívame aj na interné účely.

Minulý mesiac sme napríklad prešli Design Sprintom spoločne s našimi kolegami z financií, projektového riadenia a tímu interného CRM. Potrebovali sme zistiť, ako čo najefektívnejšie plánovať výnosy a náklady firmy s využitím súčasného CRM systému. Nebola to síce jednoduchá úloha, ale počas niekoľkých dní sme dokázali jasne opísať súčasné problémy, stanoviť priority, vymyslieť rôzne možnosti riešenia a vybrať z nich ten najlepší návrh. Pretože sme aj v tomto prípade Design Sprint prispôsobili na mieru zadávateľovi, finálnym výstupom nebol prototyp, ale návrh technického riešenia.

Interný Design Sprint s kolegami z financií, ktorý viedli Lucie Zachová a Lukáš Vavřín

 

Ak sa v niektorých situáciách vidíte, alebo vás iba zaujíma viac, ozvite sa jednému z facilitátorov Lukášovi Vavřínovi na e-mail lukas.vavrin@enehano.cz. Preberiete a spoločne vymyslíte, ako vám môže Design Thinking pomôcť k dosiahnutiu vašich cieľov.