Nehľadajte bezchybných zamestnancov. Nikto taký neexistuje 2/2

February 21, 2023
February 1, 2023
|
Milan Bodlák
|
5
Minutes

Ako pristupujete k chybám? V prvej časti od nášho CTO Milana Bodláka sme sa pozreli na rôzne prístupy k chybám, prečo je dôležité vo firme otvárať „zakázané“ témy a praktické návody, ako to využiť pri sebarozvoji a vedení ľudí. V druhej časti sa pozrieme na to, aké nástroje nám pomôžu odhaľovať i drobné opakujúce sa chyby a kde s prácou s chybami začať.

Dobrý sluha

Odhaľovanie týchto čiastkových, opakujúcich sa chýb dnes môžu našťastie uľahčiť rôzne vnútrofiremné systémy. My v Enehane používame Salesforce, projektovo fungujeme na JIRA. Dáta zo všetkých týchto systémov nám môžu poskytovať informácie o trende odbavovania nacenených dodávok, akým tempom čerpáme budgety. V akom období sa ľudia zameriavajú na rozvoj, či je to kontinuálna aktivita alebo to robia napríklad tesne pred koncom kvartálu. Či dotyčný človek nemá priveľa stretnutí alebo či netrávi priveľa času písaním emailov a tak ďalej.

Pre prácu s chybami a ich odhaľovanie sú podobné systémy absolútne neoceniteľným pomocníkom. Ale pozor, tak ako v iných situáciách, aj v tomto prípade si vyžadujú správne nastavený mindset. Inak sa môže stať, že sa z užitočného nástroja stane iba bič na zamestnancov, čo nie je cieľom. Čiže je nevyhnutné dátam zo systémov rozumieť a interpretovať ich vždy s rozvahou. Dve rovnaké informácie o dvoch zamestnancoch nemusia znamenať to isté.

Milan Bodlák, CTO Enehano Solutions

Aj vy robíte chyby?

No jednako je z firemného hľadiska individuálna práca s chybami, a dajme tomu osobný profesijný posun, len jednou z rovín. Pre posun celej firmy, rovnako ako odboru či dokonca celej spoločnosti, je totiž dôležité zdieľať chyby s ostatnými. Až v dospelosti som si uvedomil, ako nevyhnutné je hovoriť a vnímať našu históriu. I keď mám občas pocit, že niektorí ľudia sú nepoučiteľní.

Ale späť k téme. Keď sa bližšie pozrieme na zdieľanie chýb v rámci firmy, i v tomto smere sú veľmi nápomocné systémy a technológie. U nás sa snažíme podeliť sa o ponaučenie „v dobrom i zlom“ prostredníctvom diskusií, workshopov či zadaním onej informácie do systému. U nás pracujeme s takzvanou „Wise hole“, čo je taká naša firemná kronika, v ktorej sú všemožné múdrosti a ponaučenia, tak aby niekto iný nadviazal rýchlo na to, čo riešil dakto ďalší.

Do tejto „Wise hole“  môže ktokoľvek z firmy nahliadnuť a na základe kľúčových výrazov si problém či informáciu vyhľadať.

V kronike je možné nájsť všetky podobné problémy, ktorým kolegovia museli čeliť predtým. Môže sa pozrieť na úskalia, s ktorými sa museli vysporiadať, a napríklad aj na varovania pred možnými chybami. A takisto na odporúčania, ako daný problém vyriešiť čo najlepšie.

Vďaka tejto „Wise hole“ môžeme hovoriť o zdieľaní chýb a opätovnej použiteľnosti dobre zvolených riešení. Možno budete namietať, že učiť sa z cudzích chýb nefunguje. Že si človek povie, to sa mi nestane, ja na tom takto nezahučím. Áno, môže sa to stať, prežiť si chybu na vlastnej koži má určite väčší efekt.

Učiť sa z cudzích chýb naviac vyžaduje osobnú pokoru a nezlučuje sa s myslením „všetko zvládnem lepšie a nikto mi nemusí radiť“. Pokiaľ toto človek zvládne, môže to fungovať. A znalosti nebezpečných miest, na ktorých sa spálil v minulosti niekto iný, mu môžu významne pomôcť v zvládnutí aktuálneho problému, ktorému čelí. Preto všetkým odporúčam, založte si firemnú kroniku, určite sa vám bude hodiť. Ono, nechať ľudí opakovať tú istú chybu, ktorá vedie k strate na projekte, nie je žiadúce.

Vysoká škola chýb

Pokiaľ to človek s chybami myslí naozaj vážne, môže zdieľať svoje alebo firemné poznatky aj navonok, mimo firmu. Ideálne je to napríklad prostredníctvom prednášok na vysokej škole. Ja sám som mal na škole najradšej práve tie prednášky, ktoré nám aspoň na chvíľu dovolili nahliadnuť do reálneho sveta. A rovnako sa to snažíme robiť aj my na prednáškach na VŠE alebo MUNI. Aby všetci vedeli, že svet vonku nie je čierno-biely.

Prednášky ale nie sú určite jedinou formou. Dnes existuje celá škála podujatí zameraných na zdieľanie fuck-upov či lessons learned. V celosvetovom meradle existuje množstvo komunít, ktoré sú veľmi otvorené a ľudia si v nich pomáhajú.

Mňa osobne v tomto vždy najviac fascinovala Salesforce komunita, ktorej sa človek bez ohľadu na firemnú príslušnosť môže spýtať na riešenie problému a ostatní mu pomôžu, alebo sami od seba prirodzene zdieľajú návod na riešenie problému, ktorý práve riešili, aby sa s ním nemusel nikto iný boriť.

Začnite u seba

Pýtate sa ale, ako zmeniť vnímanie a prácu s chybami hlavne vo svojej firme alebo tíme? Podľa mňa musíte začať najskôr sami u seba, pretože najviac toho vždy zmôže sám šéf. Váš mindset sa potom potiahne celou firmou. Rovnako to bolo aj u mňa, k mnohým veciam som sa musel dopracovať a takisto som veľakrát potreboval zrkadlo. Ale to neznamená, že to uvedomením končí, práve naopak.

A už tak nejako prirodzene nebudete hľadať bezchybných zamestnancov. Pretože budete vedieť, že to je naivná predstava. Či dokonca nezmysel. Zaujímať vás budú najmä tí ľudia, ktorí sa z chýb vedia poučiť, preklopiť ich do plusu a posunúť sa. Len tak vaša firma zdravo porastie.

Zaujali vás naše služby?

Kontaktujte nás
Thanks for your email! We’ll get back to you ASAP.
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Nejnovější článek